Home / General / Passa de l’IBEX 35!

  • toni
  • 0 Views
  • 0 Comentaris
  • Sense etiquetes

Consum estratègic per fer efectiva la República Catalana

En aquesta secció recopilarem informacions, dades i consells que ens orientin per canviar les despeses que habitualment fem a empreses de l’IBEX 35, multinacionals i altres grups de pressió que donen suport a l’estratègia repressiva de l’estat espanyol contra el poble català.

Afavorim el consum a empreses, cooperatives i serveis que ofereixin productes de proximitat, solucions de consum responsable i defensin els interessos de Catalunya.

Desconnectem d’empreses que mantenen en els seus consells de direcció a polítics corruptes amb sous indecents. Desconnectem d’empreses que no dubten a endur-se les seus socials de Catalunya, amb intenció clara de perjudicar-nos. Si hi estàs d’acord, consulta periòdicament aquest espai per mantenir-te informat.

Recentment, l’Assemblea Nacional Catalana a endegat una campanya en el mateix sentit, propiciant el  Consum Estratègic  que preten posar en mans de la gent la informació necessària per tal que cadascú prengui les decisions més encertades.

Feu clic en aquesta imatge per visitar el lloc web de la campanya 👇👇👇

El més important és estar ben informats, així que us posem alguns enllaços especialitzats que convé visitar.

Per exemple, trobarem bons consells a Consumidors per la República

Recentment han publicat la primera versió d’una guia molt interessant, que podeu descarregar aquí: Consum responsable amb la República.

També han publicat aquesta inspiradora imatge amb que ells resumeixen de forma clara la seva proposta:

Aquests companys mantenen comptes de:

on trobareu consells que es van ampliant i renovant. També els podeu contactar directament per correu electrònic, fent preguntes o aportant informacions:

Aquí teniu una nova font d’informació molt interessant: Magazin VEUS PER CATALUNYA

Aquesta web manté un directori d’empreses que proposen soluciones catalanes de consum responsable, en els àmbits d’Alimentació, Energia, Telecomunicacions, Premsa, Banca i Assegurances, entre d’altres. El trobareu a:

https://ciutadaniadecatalunya.cat/empresespuntcat/

Mireu aquest vídeo de resum que han preparat i que enfoca el tema ràpidament (feu-ne difusió!):

Alguns CDR’s també han publicat informacions per comparar les diverses opcions disponibles en algunes àrees interessants: CDR de Vilanova

Ens proposem recopilar aquestes i altres informacions i aportar la nostra experiència directa en aquests canvis. Les fitxes que segueixen, estan basades en aquesta experiència de primera mà. Segur que en altres casos també hi ha alternatives però, de moment, ens centrem en aquells canvis que hem provat i que pensem que funcionen.

Experiències de primera mà

Som Energia

https://www.somenergia.coop/

La majoria de la gent comencem per aquí per ser potser el cas més flagrant i el canvi més “fàcil”. Som Energia és una cooperativa que es dedica a comercialitzar i generar electricitat:

Som Energia és una cooperativa de consum d’energia verda sense ànim de lucre. Les nostres activitats principals són la comercialització i la producció d’energia d’origen renovable. Estem compromesos a impulsar un canvi del model energètic actual per assolir un model 100% renovable“.

  • és una cooperativa: primer t’has de fe soci (100€ retornables en sortir)
  • un cop associat, pots tenir diversos contractes de llum al teu nom
  • com a soci, et pots fer responsable de fins a 5 contractes més (familiars, amics…) de titulars que no cal que paguin els 100€ (consum solidari)
  • no cal que avisis ni gestionis la baixa amb el teu actual proveïdor d’electricitat. Ells se n’encarreguen.
  • per fer el tràmit necessites tenir a mà una factura actual en format PDF i el número de compte (IBAN) on es faran els pagaments
  • el canvi es pot fer en pocs minuts, és senzill i està ben documentat

Som Energia potser no us generarà un gran estalvi (en gran mesura dependrà dels vostres hàbits de consum i de la tarifa que contracteu) però us donarà la tranquil·litat de saber que heu començat a caminar pel camí correcte cap a la desconnexió. Si cal, cerqueu amics amb qui pugueu compartir aquesta despesa inicial de 100€, però no ho ajorneu!

Desconnecteu de l’IBEX 35 i recolzeu propostes com la de consum verd i responsable de Som Energia!

Alternatives: (de moment, no us podem oferir una experiència directa d’aquestes opcions)

INICI 👆🏼

Caixa d’Enginyers

https://www.caixa-enginyers.com/

No ens enganyem, canviar de banc costa una mica més, però també es pot fer. És cert que hi ha la complexitat afegida dels canvis de domiciliació dels rebuts, de la nòmina, de serveis que potser seran una mica diferents ara, però la tranquil·litat que us queda després, paga la pena!

Un altre suggeriment és que, si ho veieu complicat, feu aquest canvi de forma gradual: obriu primer el nou comte, transferiu-hi el gruix dels diners o una bona part (això ja els mosqueja una mica). Quan ho tingueu clar, domicilieu-hi la nòmina (aquí si que ja els hi toqueu la moral) Si us cal, podeu fer petites transferències programades per atendre els rebuts que us quedin al compte vell però, ja amb més temps temps, aneu passant els diferents pagaments al nou compte.

En poc temps, trobareu que l’antic compte ha quedat amb una funció residual i us podreu plantejar més objectivament si us interessa tancar-lo o no, però el gruix de la vostra gestió bancaria haurà canviat de mans.

Un aspecte pel que heu d’estar preparats “psicològicament”, especialment si sou clients d’antigues caixes de pensions, és amb el tema dels caixers. Passareu de poder treure diners a cada cantonada, a disposar d’un nombre més reduït de caixers. La meva experiència personal és que, en poques setmanes, haureu adquirit hàbits diferents en aquest tema i ja no els trobareu a faltar. En cas d’emergència, sempre tingueu present que podeu treure diners a qualsevol caixer, pagant una comissió que s’us indicarà abans de tancar l’operació.

Fem un petit resum dels aspectes claus d’aquest canvi:

  • és un canvi una mica més complicat, convé planificar els passos i fer-los gradualment
  • ens en sortirem amb menys caixers: planificar una mica més els cicles de despesa
  • la Caixa d’Enginyers també és una cooperativa sense ànim de lucre. Primer cal fer-se soci pagant una quota. En aquest cas, 9€
  • quan obres un compte, et proporcionen una targeta de crèdit (en pots demanar més) Amb un us raonable, no has de pagar res per ella
  • proporcionen tots els serveis habituals de qualsevol banc: plans de pensions, inversions, assessorament financer, assegurances… Com qualsevol banc, vaja
  • podràs operar fàcilment per Internet i, des del mòbil, disposaràs d’una molt bona aplicació per fer les gestions habituals
  • pots fer-te soci per Internet i telèfon ara, tot més ràpid si vas a una de les seves oficines
  • no cal que siguis enginyer o enginyera!

Mireu tots els detalls amb atenció i estigueu-ne primer ben convençuts. D’altres companys que se n’ha fet, han dit com a resum “només em sap greu no haver-ho fet abans“.

Llegiu tota la informació per fer-te soci en aquest enllaç, i un bon resum en aquest missatge de Telegram de Consumidors per la República.

Desconnecteu de l’IBEX 35 i recolzeu cooperatives sense ànim de lucre, com la Caixa d’Enginyers!

Alternatives: (de moment, no us podem oferir una experiència directa d’aquestes opcions)

INICI 👆🏼

Benzineres catalanes

Aquesta desconnexió la trobareu molt més fàcil i, de fet, només representa un canvi d’hàbits. Si teniu cotxe o calefacció de gasoil, en tindreu prou amb recordar els noms de les companyies catalanes que distribueixen derivats del petroli a Catalunya. Abans de fer un viatge, consulteu la localització de les benzineres properes al vostre recorregut i preveieu més d’una possibilitat per fer benzina.

Contràriament a quan parlàvem de caixers, aquí no us serà gens difícil adaptar-vos a aquesta decisió perquè, en conjunt, disposem d’una xarxa considerable de benzineres d’aquestes companyies i, avui en dia, els cotxes tenen una bona autonomia que, la majoria de vegades, ens permetrà triar on volem omplir el dipòsit.

A més, aquí sí que podeu fer un estalvi interessant. La majoria d’aquestes benzineres són molt modernes i automatitzades, tenen preus més baixos que les de les grans companyies i targetes de fidelització que acostumen a proporcionar preus encara més baixos o avantatges addicionals.

Veiem quines són les principals opcions i l’enllaç a la ubicació de les seves benzineres:

  • EsclatOil: són les benzineres dels supermercats Bonpreu i Esclat. Acostumen a estar a prop de les seves botigues i ofereixen descomptes addicionals amb la targeta de client. Consulteu la seva xarxa de benzineres en aquest enllaç.
  • Bon Àrea Benzineres: aplega un bon nombre de benzineres (54) del Grup Alimentari Guissona, que inclou també CaixaGuissona. Disposa d’una interessant aplicació per pagar la gasolina des del mòbil i els seus preus són dels més econòmics. Podeu localitzar les seves benzineres en aquest enllaç.
  • Petrolis Independents: comparativament, un grup més petit però que està creixent i plenament dedicat a aquest negoci. Es defineix com “Petroli català amb finalitats socials” i disposa d’un total de 7 benzineres distribuïdes estratègicament. Part dels beneficis els dediquen a finançar projectes que tinguin com a objectiu la independència de Catalunya. També podeu sol·licitar una targeta de fidelització amb avantatges per a la gestió de la facturació. Podeu veure si teniu a prop alguna de les seves benzineres, en aquest enllaç.
  • Petrocat: es tracta d’una societat anònima (SOCIETAT CATALANA DE PETROLIS, S.A.) que, com a emopresa catalana, és potser la que porta més temps en aquest mercat dels combustibles fòssils. Defineix la seva missió com “Petrocat subministra carburants a tota la Comunitat Autònoma, amb una clara identitat catalana i una decidida aposta pel respecte al medi ambient“. Disposa d’un total de 81 benzineres repartides per tot el territori. Com en els altres casos, també disposa d’una targeta de fidelització que permet acumular punts i obtenir regals. Consulteu la seva xarxa de benzineres, en aquest enllaç.

Desconnecteu de l’IBEX 35 i ompliu el dipòsit en benzineres catalanes!

INICI 👆🏼

Catgas Energia

https://www.catgas.cat/

La gent que ja ha fet aquest canvi, em diu que una trucada telefònica amb una factura recent a la mà, és la forma més ràpida i fàcil de fer la gestió. El tracta és molt amable i eficient. En pocs minuts, tindreu la feina feta!.

Pel que fa a la gestió, aquesta desconnexió és molt semblant a la que ja hem comentat de Som Energia. La diferència principal rau en el tipus d’empresa: Catgas Energia no és una cooperativa, sinó una societat anònima ubicada a Santa Coloma de Gramenet. EL seu objectiu és comercialitzar gas natural, gas propà i electricitat (sí, també hi podeu contractar l’electricitat!)

L’empresa està ben arrelada a la seva ciutat, en la que patrocina un equip de futbol sala. També es manifesta com a catalana i deixa clar des del principi que no pensa moure la seva seu social fora de Catalunya. Veureu a la seva web la seva implicació amb el país: “A Catalunya tenim una força especial que ens fa arribar més amunt, ser millors i mirar pel que és nostre. Perquè som d’una terra amb una energia única”.

Tot i la recomanació dels amics, he provat de fer la gestió a través de la web de Catgas que, per altra banda, és força clara i està ben estructurada. Sempre suposant que es tracta d’un canvi de comercialitzador, no d’una nova instal·lació, no m’ha resultat gens difícil. Tota la informació necessària la trobareu en una de les factures actuals. Una recomanació: agafeu una factura de l’hivern! Si, com en el meu cas, teniu calefacció de gas, el consum típic a l’hivern pot ser 10 vegades el dels mesos d’estiu o més!

A part de les dades personals i bancaries, haureu d’introduir:

  • Codi CUPS (Codi Universal de Punt de Subministre) que figura en la part de la factura on hi ha les dades de la instal·lació.
  • Número de referencia, que trobareu al costat de l’adreça de subministrament.
  • Tarifa que desitgeu contractar, que també trobareu amb les dades de la instal·lació (tarifa d’accés) i que generalment, serà la 3.2. En aquest punt, si que si creieu que el vostre consum és molt baix, és millor que truqueu i demaneu consell.

He de dir que tota la gent amb que he parlat que han passat a Catgas n’estan satisfets, tan pel tracte com per l’estalvi econòmic. No cal que us preocupeu per la gestió de la baixa de la vostra companyia actual, ells faran tots els tràmits i, en unes 3 setmanes ho podeu tenir resolt. Com que la xarxa de distribució de gas és única i independent de les companyies comercialitzadores, no hi ha perill que us tallin el gas, així que, què espereu?

Un pas més en la desconnexió. Adéu IBEX 35! Comprem el gas a Catgas!

INICI 👆🏼

Parlem

https://parlem.com/

Com ja s’ha dit, l’objectiu d’aquest espai és oferir dades reals basades en l’experiència de primera mà en els canvis proposats. En aquest cas, ja avanço que el resultat no ha estat del tot satisfactori.

Cal considerar que aquest és un canvi complex, entre d’altres raons, perquè les grans companyies del sector ofereixen tres tipus de serveis de forma integrada, i cap de les propostes a l’abast hi poden competir al 100%:

* Televisió: cap de les companyies catalanes ofereixen aquest servei amb una oferta pròpia, si ve una bona connexió a Internet soluciona pràcticament aquesta mancança a través de plataformes com Netflix o Amazon Prime, o fins hi tot Fútbol amb beIN Connect.

* Internet: una bona connexió passa gairebé de forma ineludible per la disponibilitat de fibra òptica. En aquest cas, Parlem dona una bona cobertura a través de xarxes de tercers que molt probablement ja arriben a casa vostra. És un canvi fàcil, En el meu cas, aquest canvi va representar canviar un cable d’un connector a un altre en una caixa situada al terrat de l’edifici. Per descomptat, un tècnic va venir a instal·lar el “router” a través del que la fibra ofereix la connexió a Internet per cable, Wi-Fi i el servei de telèfon fix que ve inclòs. Tot va funcionar a la primera i sense cap diferència entre el servei de Movistar i el de Parlem.

* Mòbil: aquí és on van sorgir els problemes més greus. Vaig demanar la portabilitat per a 4 telèfons mòbils. Dels 4, només 2 van funcionar sense problemes. El canvi de companyia es fa generalment durant la nit, un cop s’ha rebut la targeta SIM del nou proveidor. De les 4 targetes, 3 no van arribar mai, i la quina va arribar, em va deixar sense línia durant gairebé 4 dies. La configuració del servei de dades pel mòbil va estar sense funcionar pràcticament un mes i, en el procés de reclamacions diaries al seu número d’atenció al client (1713) els seus operadors em van penjar el telèfon en 2 ocasions quan vaig demanar parlar amb algú que em pogués resoldre realment el problema. En 3 setmanes no vam sortir del ja hem escalat el seu problema. En uns dies li donarem una solució. No va ser fins que finalment em vaig decidir a presentar una reclamació oficial, i em vaig personar a les seves oficines, que em van fer cas. En 24h tot resolt. Francament decebut.

Al meu parer i basat lògicament en la meva experiència, Parlem és una empresa en fort creixement que no disposa encara (estiu 2019) de la infraestructura per resoldre problemes tècnics de cert nivell. Si tot va bé a la primera, felicitats! Si sorgeixen problemes, la solució es pot retardar en el temps molts dies sense tenir un interlocutor clar. Si aquest és el cas, la gestió que fan dels problemes és francament decebedora.

Per descomptat, conec gent que ha fet aquest mateix canvi i n’estan satisfets. Alguns tindran el mòbil funcionant al 100%, d’altres potser no s’han adonat que només tenen connexió 3G i no 4G, o que alguns serveis de dades no estan activats. Lògicament, si l’usuari en té suficient amb les prestacions que ofereix el seu mòbil tal com està, no demanarà més.

En resum, potser val la pena esperar una mica a que l’empresa faci un pas decisiu cap a un millor suport tècnic i atenció al client. De tota manera, ja que la portabilitat dels mòbils no té permanència, podeu fer la prova. Si us funciona tot a la primera, esteu de sort, endavant! Si alguna cosa surt malament, escolliu un altre operador. En el meu cas, és el què faré.

En qualsevol cas, no descarteu la possibilitat de contractar la connexió a Internet a una companyia, i el servei de telefonia mòbil a una altra de diferent.

Un aspecte més a tenir en compte és la cobertura de la xarxa de telefonia mòbil. Parlem dona servei a través de la xarxa d’Orange, que destaca per la poca cobertura en zones rurals. Abans de planificar cap canvi, verifiqueu que disposareu de senyal en les vostres ubicacions habituals.

He de dir que a l’hora de fer els tràmits del canvi per telèfon, tot funciona de forma molt satisfactòria, tan pel tracte com pel nivell d’informació. No cal que us preocupeu per la gestió de la baixa de la vostra companyia actual (tot i que us trucaran perquè us hi repenseu) ells faran tots els tràmits i, en pocs dies (1 setmana) ho podeu tenir resolt, si tot va bé.

Cada pas cap a la desconnexió compta però, amb aquest, aneu amb compte!

Alternatives: (de moment, no us podem oferir una experiència directa d’aquestes opcions)

INICI 👆🏼

Ho vols compartir?
LATEST WORK
NEWS LETTER
WEBS AMIGUES